Izrada čeličnih i polimernih klišea

Prenosni razvijač filmova za izlaganje klišea

Ovaj prenosivi, razvijač klišea je jednostavan za koriščenje i pogodan kako za velike tako i za male serije proizvodnje. On je najbolje rešenje za neposrednu proizvodnju jeftinih klišea i obezbeđuje tampon štampu sa kompletnom autonomijom ubrzavajući vreme koje je potrebno od dobijanja posla, preko pravljenja idejnog crteša i klišea, pa sve do početka odluke za štampu.

Izrada crteža i pravljenje filma

Pošto kvalitet originalnog crteža i kreiranje film pozitiva iz njega direktno utiče na kvalitet snimljenog klišea, poboljšanja u dizajnu i generisanje filma su najbolje mesto za početak diskusije.

Buduću da su digitalne datoteke sada norma, važno je da imaju dobar grafički program koji može da uveze različite formate bez potrebe da značajno promenite datoteku. Stepen fleksibilnosti vam je potreban u zavisnosti od tipa kupaca koje uslužujete i industriju koju zastupaju, pošto različite industrije favorizuju određenje formate datoteka.

U većini slučejeva, bićete dobro opremljeni ako zadržite trenutna izdanja popularnih grafičkih programa, kao što su Adobe Illustrator, CorelDRAW!, i Macromedia Freehand. Nisam softverski guru, ali znam iz iskustva da programi kao što su ovi su moćni i svestrani, nudeći široku kompatibilnost za uvoz i izvoz datoteka. Pored toga, za one koji se bave procesuiranjem slika u boji ili često rade sa skeniranim slikama i fotografijama, softver za uređivanje rasterskih slika, kao što je Adobe Photoshop, može takođe da bude veoma korsitan.

Ako vaši klijenti imaju tendenciju da budu orijentisani ka inžinjeringu radije od grafičke umetnosti, povremeno možete da se suočite sa datotekama kreiranim pomoću programa za projektovanje kao što je (CAD). Mežutim, takve datoteke su obično nepodobne za izradu klišea. Slike sačuvane kao CAD fajlovi ne nude glatke krive, ravnomerno popunjene površine, i rasterske mogućnosti koje očekujete od dizajna, niti obično uvoz u drugi grafički program sa dobrim rezultatima.

Priprema crteža

Kada ste dobili datoteku sa dizajnom i otvorili ili uvezli u svoj grafički program, možete da počnete prilagođavanje i razdvajanje slike da odgovaraju zahtevima vašeg procesa tampon štampanja. Sledeći primer procedure za pripremu separacije boja nudi opšti opis koji je prilagodljiv bilo da koristite PC ili Mac platformu. Ovo se zasniva na pripremu štampe u dve boje i predpostavlja se da će biti urađen na desktop laserskom štampaču.

  • Nacrtajte šablon stvarnog klišea koji ćete koristiti. Uzorak za merenje tampona u ovom slučaju je kliše 70 x 150 mm. Pripetićete da slika
  • Smestite kompozitni dizajn u dve boje na željenu lokaciju, koristeći pomoćne linije kao vodiče. Slika treba da bude centrirana u oblasti keramičke posude za boju (Slika 2B). Kada završite, grupišite sve elemente slike (šablon i grafički dizajn).
  • Napravite duplikat celog šablona i grafičke slike (Slika 2C). Ovo garantuje da će vaše separacija odgovarati u pogledu veličine i pozicije, i da slika klišea za svaku boju će biti precizno preregistrovana u odnosu jedna sa drugom kada završite.
  • Dalje, možete selektivno da obrišete elemente dizajna sa svakog od klišea tako da samo dizajn od iste boje se pojavljuje na svakom klišeu. Da biste to uradili, regrupišite svaki od dupliranih slika i obrišite neželjene elemente.
  • Zamenite boje od svakog preostalog elementa na svakom od ova dva klišea sa crnom bojom. Ovo osigurava da kada radite separaciju boja, elementi dizajna budu štampani što je moguće tamnije (neke svetle boje su predtavljene kao procenti crne kada izlaze iz laserskog crno-belog štampača). Takođe obrišite markere koji se pojavljuju u blizini slike (ako ih ima) da se smanji šansa da će oni biti oštampani zajedno sa slikom.

Da biste izbegli zabunu, možda ćete želeti da ukažete koja boja se štampa na kom klišeu kada posao ode u štampu. Jednostavno mesto za opisni komentar negde izvan pada tampona tako da komentar ne bude deo dizajna (Slika 2D). Neki štampači takođe uključe i broj posla ili ime fajla na ćošku klišea za pomoć.

  • U većini aplikacija za tampon štampu, klišei su izloženi sa emulzione strane sa pozitivom (ili strana sa tonerom, u slučaju štampe sa laserskog štampača u pozitivu) da bi uspostavio kontakt sa površinom klišea. Dakle, da bi dobili pravu sliku za čitanje kada se gleda na predmet, elementi dizajna za svaku separaciju se moraju orkenuti (u ogledalu) da bi se proizveo pozitiv filma koji se štampa (Slika 2E).
Slika 2. - Prikaz separacije dve boje na šablonu za kliše


Štampanje separacija

Vaše opcije za proizvodnju filma sa digitalnog dizajna varira od tipa izlaznog uređaja i materijala koji vam je dostupan. Na niskoj ceni spektra je konvencionalni laserski štampač koji štampa sliku direktno na pausu ili foliji. Sledeći su termalni osvetljivači dizajnirani specifično za razvijanje filmova bez hemijskog procesa. I na kraju na visokoj ceni su laserski osvetljivači sa rezolucijom koja daleko prevazilazi ono što tipičan posao tampon štampe zahteva.

Za aplikacije kao što je to opis primera posla koje smo do sada opisivali, gde dizajn obuhvata jednostavan preklop linija dve boje, preporučujemo da koristite laserski štampač za izradu filma. Za najbolje rezultate sa najmanje troškova, trebalo bi da koristite sa minimalnom rezolucijom od 600 dpi.

Takođe bi trebalo da koristite medija dizajner specijalno za proizvodnju film pozitiva za laserski štampač (tipično, najviše stabilni materijal su na bazi poliestera). Definitivno izbegavajte korišćenje standardnog pamučnog pausa ili providne folije, koji mogu dovesti problema.

Ako mislite da gustina tonera koju proizvodi vaš laserski štampač neće biti dovoljno visoka da efikasno blokira svetlost u oblasti crteča tokom ekspozicije, možete da kupite različite sprej proizvode da poboljšate ovu gustinu. Vaš prodavac za snabdevanje tampon opremom bi trebalo da bude u mogućnosti da vam preporuči odgovarajuće proizvode.

Fotopolimerni kliše

Poboljšanja kod fotopolimernih materijala doveli su do ekonomsko pristupačnih klišea koji podržavaju slike visoke rezolucije, imaju dug životni vek, i lako se procesuiraju u kućnoj radinosti. Fotopolimerni kliše sastoji se od otpornog sloja foto-materijala zalepljenog čvrstim lepkom na čeličnu ploču. Čelično postolje dozvoljava klišeu da se lako smesti na magnetnim držačima klišea koji se mogu naći na većini tampon mašina.

Fotoosetljiva površina dolazi prekrivena sa zaštitnom folijom, a ceo kliše je generalno upakovan u kesu koja štiti kliše od izlaganja UV zracima. Pakovanje i zaštinu foliju ne treba uklanjati sve dok ne budete spremni za izlaganje, i tada ih treba ukloniti u specijalnim svetlosnih uslovima, što znači da je osvetljenje filtrirano tako da nema UV talasne dužine. Ne morate da radite u uslovima crvenog svetla i mračne komore, ali morate da zaštitite kliše od sunca i punog spektra talasnih dužina koje proizvode standardne fluorescentne sijalice.

Cena, trajnost, i rezolucija slike mogu se značajno razlikovati od jednog tipa polimernih klišea do drugih. Neki fotopolimerni klišei se razvijaju u vodi, a neki u alkoholu. U principu, vodeni klišei manje traju nego razvijeni u alkoholu, tako da ovaj članak će se fokusirati na alkoholne klišee. Čak i u okviru jedne klasifikacije naći ćete brojne razlike između klišea koji su u ponudi. Debljina osnovnog materijala i sloja lepka i vrsta i debljina fotopolimera mogu varirati.

Debljina baznog materijala može biti od velike važnosti u zavisnosti od metoda koji se koristi za montiranje fotopolimernih klišea na postolje tampon mašine. Magnetni držači klišea obezbeđuju najdosledniji način instalacije, poravnjanje i uklanjanje. Lepljivi sprejevi, dvostrane trake, i šrafovi su drugi metodi za montiranje klišea, ali sa ovim opcijama je teško naštelovati drugi kliše da pasuju na istom mestu ako štampate u dve boje. Poravnjanje može da postane igra nagađanja, i kada traku ili sprej lepa se koristi, čak i pažljiv operater može da savije kliše dok ga uklanja iz postolja na prestrojavanju ili čišćenju.

Po mom iskustvu, klišei sa preciznom bazom klišea kojima odgovaraju magnetni držači su najbolji izbor, zato što pružaju sigurno prijanjanje i zato što promovišu brzo poravnjanje. Ako koristite mašinu sa magnetni držačima, materijal klišea može biti bilo koje debljine. Ali na presama gde je kliše vezan sa trakom ili lepkom, trebaće vam deblja, teža osnova da se uverite da kliše ostaje ravan i da ne slizne sa pozicije. Deblja, teža baza se isto preporučuje gde će kliše biti priložen za štampu sa šrafovima, koji mogu da deformišu kliše na tankom sloju baze kada ga zategnete.

Specifičane vrste polimernih materijala koji se koriste i debljina materijala imaju najveći uticaj na trajnost i rezoluciju slike završnog klišea. Polimerni materijali imaju različite molekularne strukture. Kada su ovi materijali izloženi UV zračenju tokom izlaganja, molekuli se pridružuju u lancima kroz proces koji se zove polimerizacija. Dužina rezultujućeg lanca određuje koliko je dubok ili tvrd završeni kliše.

Visokokvalitetni polimerni materiali mogu da izdrže više od 100.000 otisaka, uz rezoluciju slike koja zadovoljava ili prevazilazi nagrižen čelični kliše. Ali manje kvalitetni materijali mogu trajati samo nekoliko stotina do nekoliko hiljada otisaka i obezbedi niži kvalitet rezolucije. Uopšteno govoreći, veći kvalitet i deblji materijal su bolji.

Na primer, ako vaš dobavljač nudi tri varijacije alikoholnih klišea, fotopilimerni slijevi mogu da budu 30, 40 i 50 mikrona debljine, respektivno. Tanji kliše na 30 mikrona je tipičan za opšte namene koji zahteva samo jedno izlaganje pre početka štampe. Takav materijal ima veliku stepen izloženosti i proizvodi prilično konzistentnu dubina nagrizanja.

Dva deblja materijala (40 i 50 mikrona) zahtevaju dva izlaganja: prvo sa crtežom u film pozitivu, i drugo sa rasterom. Ovo drugo izlaganje ima nekoliko svrha. Prvo, ono kontroliše dubinu nagrizanja klišea. Drugo, čini tačkasti obrazac u slici koji podržava mehanizam skidanja boja i na zatvorenim i na otvorenim sistemima. Konkretno, raster sprečava da nož ili keramička posuda da iznose višak boje iz većih površina slike u klišeu. Treće, šablon rastera pomaže da spreči izlivanje boje kada je tampon u poziciji uzimanja slike sa površine klišea, što smanjuje šanse da boja bude "stisnuta" iznad ivica slike na klišeu i unihtavanja definicije štampe.

Dok klišei koji se jednom izlažu mogu biti lakši za pripremu, samim tim imaju ograničenu upotrebu zbog činjenoce da ugravirane oblasti ne mogu biti sprečene od pojave preteranog skidanja boje. Ukratko, jednom izložen kliše radi dobro za tanke slike, ali ne za podebljan tekst, slike sa velikom otvorenom površinom, ili slike sa kombinacijom tanke i podebljane oblasti.

Klišei koji podržavaju duplo izlaganje su mnogo raznovrsniji. Sa različitim linijama raster filma, možete da kontrolišete, ne samo rezoluciju slike, nego i kontrolu dubine nagrizanja. U većini aplikacija, 120 linija/cm sa 90% tačaka se preporučuje za upotrebu, ali ovaj broj linija može da se menja gore ili dole pošto ujedno menja dubinu nagrizanja - veći broj linija, manje nagrizanje.

Koji tip polimera je pravi za vašu aplikaciju? U devet slučajeva od deset, koristićete najkvalitetnije materijale koji podržavaju drugo izlaganje sa rasterom. Kombinacija visoke izdržljivosti, dobra rezolucija i kontrolisana dubina nagrizanja pravi visoko kvalitetne klišee deluje kao logičan izbor.

Izlaganje i izrada klišea

Šta vam je potrebno za praviln u izradu i izlaganje fotopolimernih klieša? Prvo, potrebna vam je UV osvetljivač. Većina proizvođača opreme za tampon štampu nudi neki tip opreme za izlaganje (razvijanje). Troškovi izlaganja su direktno proporcionalni veličini klišea koje pravite. Male jedinice se kreću od oko $500, dok veće jedinice mogu koštati $3000 i više. Ovde je spisak stvari na koje treba obratiti pažnju prilikom kupovine:

  • Vakum je veliki plus, jer obezbeđuje dobar kontakt između klišea i filma za vreme ekspozicije. Nedovoljan ili nejednak kontakt može dovesti do nejednake dubine nagrizanja, loše rezolucije slike, ili oba uslova.
  • Izvor svetlosi sa UV talasnom dužinom od 350-400 nanometara (nm) je idealna. Bliža izlazna svetlost koja ide do 350 nm, je bolja, pošto materijal kod fotopolimernih klišea su uglavno podešeni da polimerizuju najefikasnije i kompletno na ovoj talasnoj dužini.
  • Precizan tajmer je važan. Imajući tačne, integrisane tajmere koji će obezbediti da vaše izlaganje je u skladu sa talasonm dužinom. Digitalni tajmer ako je integrisan možete podesiti da se obezbedi određeni stepen izloženosti i automatsko podešavanje ekspozicije vremena koje korespondira sa aktuelnom lampom. To znači da možete da ostavite bez nadzora jedinicu za vreme ekpozicije.

Upustvo za izlaganje

Ako vaš UV osvetljivač i kliše dobavljate od istih ljudi, oni bi trebalo da vam daju eksplicitne instrukcije za izlaganje i razvoj. Ako nisu, moraćete da utvrdite sami ispravnu ekspoziciju. Počnite teko što ćete tražiti i za klišee i za UV osvetljivač preporuku za njihovo upustvo. Oni treba da budu u mogućnosti da vam daju bar dobru ideju gde da počnete.

U zavisnosti od specifičnog materijala klišea i opreme za izlaganje koju koristite, vaše izlaganje može ličiti na sledeću proceduru:

  • Uklonite zaštitnu foliju sa površine klišea. Proverite da li površinu klišea i uklonite svu vidljivu površinu ili otpatke. Postavite film u pozitivu (emulzija da bude na dole prema crnoj strani filma) na željenu lokaciju. Nežno protrljati zbog važdušnih mehurića koji se nalaze između klišea i filma sa jastučićem na palcu.
  • Postavite kliše u UV osvetljivač i uključite vakum. Uverite se da je dobar crtež na vakumu. Izlaganje traje 4 minuta.
  • (Za klišee koji se izlažu samo dva puta jedino. U suprotnom pređite na korak 4). Uklonite film pozitiv sa klišea i zamenite sa raster filmom kao što je prikazano na slici 4. Film bi trebalo da bude postavljen na strani klišea gde se nalazi emulzija okrenut nadole. Uključujući vakum, ponovo se osiguravate da postoji dobar crtež. Izlaganje traje 4 minuta.
  • Uklonite raster film i smestite u razvojnu kadu (posudu). Proverite da li ima dovoljno tečnosti da u potpunosti prekrije površinu klišea. Koristeći veoma meku četku, blago protresite površinu klišea (slika 5.) Ne ribati. Samo koristite težinu četke i nežno prelazite preko površine klišea da biste uklonili neosvetljeni materijal iz oblasti slike. Raditi tako 2 minuta.

Vaša posuda treba da je dovoljno velika da primi kliše tako da ima dovoljno mesta sa strane, i treba da ima poklopac da prikrije isparenja na minimum.

  • Uklonite kliše iz posude. Obrišite površinu nežno sa mekanom krpom da uklonite višak tečnosti. Nemojte ispirati vodom.
  • Smestite kliše nazad u UV osvetljivač (bez korišćenja filma ili vakuma) i post tretman radite 20 minuta. Toplota generisanja tokom post procesa treba da bude dovoljna da osuši kliše. Ako vrlo malo toplote generiše vaša oprema za izlaganje onda ga smestite u rernu na 120c ili ga osušite fenom.

Kada se kliše dobro osuši, spreman je za upotrebu.